mandag 24. november 2008

22 Bibliotek 2.0

Web 2.0 er ny teknologi med bl.a. blogging, podkasting og wikier som muliggjør kontakt mellom bibliotek og bruker. Web 2.0 er også en ide, en ide om å gi brukeren mer plass og påvirkningsmulighet og at biblioteket kan gi fra seg noe av kontrollen. I artikkelen: "Library 2.0. An academic perspective" sies det at biblioteket må dra brukerne til biblioteket og biblioteket ut til brukerne. Biblioteket kan komme ut til brukerne, også nye brukere gjennom å ta den nye webteknologien i bruk. Biblioteket kan ta i bruk blogg om nye bøker, wiki som internt arbeidsdokument og podkasting fra bibliotekarrangement. Biblioteket kan lage album på Facebook eller Flickr og ha et samfunn for bibliotekets venner på Origo. Bibliotekenes nettsteder kan bli mer funksjonelle med nettjenester, bloggmuligheter, wiki og widgets.

På vårt bibliotek er det ikke mye som kan nedprioriteres for å jobbe mer med web 2.0, da vi som de fleste driver med minimal bemanning og bruker lite tid på kat & klass og andre klassiske bibliotekoppgaver. Med kunnskap om web 2.0 hos personalet kan det likevel bli en del av det daglige arbeidet.

Brukerne har forskjellige forventninger til bibliotekpersonalets kompetanse, noen av dem kommer til biblioteket for å få hjelp. Biblioteket har en rolle som læringsarena, har vi som jobber på biblioteket kompetanse på web 2.0 kan vi være med å øke befolkningens digitale kompetanse. I møte med ungdom med datakunnskap er det også viktig å kjenne web 2.0 for å få nye brukere til biblioteket. Vi må kunne så mye at vi kan veilede i bruk av Flickr, Facebook, LibraryThing, Delicio.us, Google Earth og andre web 2.0 tjenester. For å gi alle brukere så god hjelp som mulig bør vi være godt skolerte og vite om søkemuligheter på nett. Vi som er med på Biblioteksvar har god bruk for denne kompetansen. Jeg tror at alle på biblioteket må skoleres i Web 2.0 for å forstå at dette er veien vi må gå. Taigatesene fra 2006 spådde rett på noen områder, vi søker på nett og referansespørmålene minker. Bibliotekenes rolle forandrer seg og vi må forandre oss. Vi kan lære av hverandre, men om Fylkesbibliotekene kan være med og starte flere e-læringskurs blir det snakk om læring, ikke bare kunnskap.

Ingen kommentarer: